Friday, December 17, 2010

Monolog An-Nisa`

Aku ingin menjadi bunga segar
Yang mekar mewangi di taman
Ingin dipagari duri-duri tajam
Agar tiada yang berani menyentuh apatah lagi mendekat 
Tanpa sebab yang menghalalkan
Aku ingin merasa aman 
Dalam indahnya taman
Tenang tanpa gusar
Gembira tanpa hiba

Aku ingin sentiasa dihujani rahmat Tuhan 
Ingin diiringi keredhaanNya
Dipayungi di bawah linduganNya
Agar selamat daripada panahan syaitan
Agar sejahtera daripada fitnah duniawi

Tapi,,
Tatkala ini jiwa telah gelora
Maka iman turut terkocak gelombang
Setibanya teguran Tuhan aku tersentak

Baru kusedar keseronokan
keindahan dan kebahagiaan yang aku kecapi
Telah terpesong dari landasan syariatnya 
Lalu,,
jIwa ini meronta saban hari 
Minta dibebaskan daripada belenggu dosa lalu
Yang semakin menimbun dalam catatan amalku 

Terbit nur insaf dari hati yang mulus 
Syukur Tuhan masih lagi menyayangi
Mujur tak tercampak ke lembah hina dan berlarutan dalam dosa
Ku yakin di langit sana masih luas terbuka
Keampunan keredhaan dan rahmatnya..

Dan,,
Sekali lagi ku utuhkan azam
Aku ingin menjadi bunga segar yang mekar mewangi di taman
Menanti hadirnya insan yang selayaknya memetikku menjadi hiasan hidupnya..
Ameen..














No comments:

Post a Comment